Lennard in Taiwan week 2: begin studie en Taipei

22 september 2015 - Puli, Taiwan

Beste mensen,

Na weer een weekje verder te zijn heb ik weer genoeg materiaal om een flink stuk te typen. Ik begin aardig gewend te raken aan de nieuwe omgeving en het normale leven hier is hier nu een beetje begonnen. Om te beginnen even wat feitjes op een rij waar ik veel vragen over krijg:

• Tot nu toe is het hier elke dag een graad of 25/30 geweest zonder regen
  • Ik mis Nederland zelf niet echt, sommige mensen daar uiteraard wel een beetje
  • Leven in een dorm is nog steeds wat onwennig na jaren lang een eigen kamer gehad te hebben, maar ik ben druk bezig met het regelen van een eigen studieruimte
  • De taal is nog steeds een beetje een probleem en ik ben van plan daaraan te gaan werken!
  • Ik ben ondertussen zo gewend aan de Engelse taal dat ik hier nu steeds meer in begin te denken en eigenlijk alles daarin doe, ik moest echt even overschakelen voor dit blog
  • Ik ben nog steeds de enige op de volledige campus die blank, lang (voor taiwanese begrippen) en blond is

Ik moet zeggen dat de meeste informatie van begin van de week een beetje weg gezakt is, maar ik zie dit als een goed teken. Het is wat minder spectaculair voor mij, ik begin dus goed gewend te raken aan de nieuwe cultuur! Ik zal het alsnog proberen om het redelijk in detail te omschrijven.

Deze week was de eerste echte week van de universiteit waarbij alles gaat beginnen. Vorige week moest alles nog een beetje opstarten en was het rustig op de campus, maar daar is nu behoorlijk verandering in gekomen. Het is druk geworden op de campus en alle introducties van colleges zijn begonnen. Voor mij begon het overigens pas woensdag met een introductie speciaal voor internationale studenten. Deze introductie ging begin van de middag van start en er was hierbij een lunch voor ons geregeld. Taiwanezen eten ongelovelijk veel en ik kreeg dit niet op, hoe goed het ook smaakte. Het blijft voor mij fascinerend hoeveel ze hier kunnen eten vergeleken met de meeste Nederlanders en het overgewicht hier enorm meevalt. Na het eten begonnen de mensen van de international office met een presentatie over een hoop nuttige informatie over hoe het hier binnen de universiteit te werk gaat, waar ik verder niet op in zal gaan. Na deze presentatie kreeg ik de mogelijkheid om in te schrijven voor een basis chinees. Aangezien ik hier redelijk wat tijd over heb en het een uitdaging is om hier een goede basis voor te leren, heb ik mij hiervoor ingeschreven.

Na de presentatie kreeg ik mijn schoolpas en dat betekent dat ik gebruik kon gaan maken van de sportfaciliteiten van de universiteit. Aangezien hier een mooi groot zwembad is leek het mij een goed idee om op zoek te gaan naar een zwembroek, je moet hier verplicht zo'n speedo ding aan namelijk. Ik had in de winkel maar gekozen voor de xl omdat dit de grootste was, maar deze vond ik nog steeds wat klein eruit zien. Toen ik hem terug op de campus aantrok had ik hier gelijk in, hij was behoorlijk klein, de eerste keer van mijn leven dat mijn reet te dik was voor iets. Ik zal het ermee moeten doen, wordt even afzien dus. Die avond ging ik ook even de sportschool uittesten. Ik ben gewend dat er bij een sportschool een kleedkamer is, maar dat kennen zie hier schijnbaar niet echt en wordt er van je verwacht dat je dat doet in je dorm. Aangezien ik hier wel gerekend had ging ik mij maar even omkleden in de wc. De sportschool zelf was prima, wel wat warm binnen maar het was goed om weer eens een goede training te doen!

De dag daarna begonnen de daadwerkelijke lessen. Het eerste waarmee ik begon over het leren van talen. In plaats van dat ze hier aanmoedigen om grammatica en rijtjes met woorden te leren, werken ze hier met een volledig andere methode. Het kwam er ongeveer op neer dat je jezelf het beste een nieuwe taal aan kan leren door er actief mee te werken en er dingen mee te doen die je leuk vind. Een voorbeeld is bijvoorbeeld series kijken in het chinees met engelse ondertiteling, proberen te spreken met de mensen om je heen en dat soort dingen. Ik kan mij daar wel behoorlijk in vinden, aangezien ik tijdens de middelbare school behoorlijk hard faalde voor Engels en ik het mijzelf op die manier aardig aangeleerd heb. Ik wil dit nu dan ook toe gaan passen om chinees te gaan leren.

Deze week kreeg ik een mailtje over een laboratorium veiligheidstraining die ik moest gaan volgen. Ik vond dit wat vreemd want ik was de enige die dit ontvangen had van alle mensen die ik tot dat moment gesproken had. Na dit verder uitgezocht te hebben bleek dat dit gedaan moet worden vanwege mijn aankomende stage. Het goede van deze training was dat deze op een vrijdag plaats zou vinden, vervoer geregeld is en het dichtbij Taipei is. Ik zag dit dus een beetje als een uitnodiging om een weekend in Taipei door te brengen en heb ik hier dan ook goed gebruik van gemaakt. Voordat ik hier naartoe ging moest ik uiteraard nog wel even de training volgen. Vrijdag ochtend vertrok de bus, het was ongeveer 3 uur rijden naar Taoyuan (dezelfde plaats als waar het vliegveld is waar ik landde). De training was hier bij een andere universiteit en het ging voornamelijk over het veilig omgaan met chemicalien. Ik heb hier vrij weinig aan voor mijn stage denk ik, maar als ik ooit in een chemisch lab moet gaan werken weet ik nu hoe ik dit veilig kan doen. Na deze training moesten we nog even een soort examen maken dat niet erg ingewikkeld was, vervolgens een stuk of 30x met zijn allen op een groepsfoto. Het is nog steeds niet duidelijk waarom dit zo vaak moest, maar ik gok dat de gezichten er bij de laatste paar er grappig uit zien vanwege de lange, geforceerde lach van iedereen. Toen we klaar waren kwam de decaan van de universiteit naar mij toe om te vragen waar ik vandaan kwam (aangezien ik ook hier weer de enige lange, blanke blonde jongen was). Ik vertelde hem dat ik uit Nederland kwam en dat maakte hem erg enthousiast. Hij vertelde mij dat hij voorheen een generaal was in het leger waarbij hij voor een lange periode moest verblijven in Frankrijk en vaak tussendoor naar Nederland ging. Na een behoorlijk lang verhaal hierover vroeg hij waar ik naartoe moest. Ik zei dat ik van plan was naar Taipei te gaan, maar ik echt geen idee had hoe ik vanaf daar in Taipei moest komen. Hij wist toevallig iemand die mij af kon zetten bij het station van de high speed train dus dat was erg gunstig! Vanaf daar was het nog maar een kwartiertje richting Taipei.

In Taipei zou ik weer rondgeleid gaan worden door de zelfde persoon die mij rondleidde in Taichung. Aangezien deze persoon nu al een behoorlijk groot en belangrijk stuk van mijn reis uitmaakt hier even wat meer over! Haar naam is Alice, komt oorspronkelijk uit Taichung maar studeert in Taipei. Hier studeert ze over internationale journalistiek en media (officieel journalism and mass communication). Ze is net als ik, ook een groot liefhebber van reizen en heeft plannen om stage te gaan lopen in Nepal en volgend jaar misschien voor een tijd in europa te verblijven. Aangezien we het erg goed met elkaar kunnen vinden en veel tijd met elkaar doorgebracht hebben, is de nachtmerrie van mijn moeder nu al werkelijkheid geworden; we hebben besloten dat we nu in een relatie zitten. We zijn er beiden van bewust dat dit na verloop van tijd waarschijnlijk afgebroken moet worden, maar tot die tijd gaan we er het beste van maken!

Na een kwartier gereist te hebben met de trein was ik aangekomen op het station van Taipei, het grootste, drukste en meest chaotische station waar ik ooit geweest ben. Door deze grootte deed het mij een beetje denken aan een vliegveld. Ik had met Alice afgesproken bij de metro en hier ging ik naar opzoek. Na een tijdje rond te dwalen was deze dan gevonden en gingen we richting haar appartement waar ik voor het weekend kon verblijven. Na mijn spullen daar achtergelaten te hebben was het tijd om goed te gaan eten. Het kwam mooi uit dat vlakbij haar appartement de grootste nightmarket van Taipei zit dus dit kwam helemaal goed! Hier had ik verschillende dingen gegeten en daarnaast een van de meeste beruchte maaltijden van Taiwan geprobeerd: stinky tofu. Als je over een nightmarket in Taiwan loopt gebeurd het altijd wel een paar keer dat je een lucht ruikt dat voor mij vergelijkbaar is met een mix van verbrand haar met verbrand rubber. Dit is stinky tofu en de Taiwanezen vinden dit eten heerlijk. Ik kon het mij niet voorstellen dat de smaak het zelfde zou zijn als de lucht dus ik ging een een stukje proberen. Het was echt gewoon behoorlijk vies, dus ik ging weer verder aan mijn eigen eten. Als afloop had ik een stuk kip besteld dat de grootste stuk kip was dat ik ooit gezien had, ik kreeg deze dan ook niet op, maar Alice vond het geen probleem om mij hierbij te helpen. Daarna gingen we naar de 711 (de taiwanese albert heijn) om hier wat drinken te halen. Hiernaast was de plek waar vaak studiegenoten van haar rondhangen en daar ontmoette ik dan ook een paar van.

Na de nightmarket gingen we een stukje door Taipei heen lopen waarbij ik onder andere de universiteit te zien kreeg waar Alice op zit. Deze zit op een berg dus we moesten even klimmen. Hier kreeg ik haar voormalige dorm te zien en liepen we kort even door de universiteit heen. Op de terugweg kwamen we een vriend en klasgenoot van haar tegen genaamd Jeankarlos, iemand uit zuid amerika die al voor een tijd studeerd in Taiwan. Hij vertelde over een project waarbij hij op zoek is naar materiaal van azie over bepaalde mythen van geesten en verhalen van bepaalde culturen binnen azie. Dit waren leuke, spannende verhalen en was goed vermaak om naar te luisteren. Vervolgens gingen we weer terug naar dezelfde plek bij de 711 om hier vervolgens Taiwanees bier te gaan drinken (mijn eerste hier, dus dit werd wel eens hoog tijd!). Hierna was het tijd om weer terug te gaan naar het appartement.

De volgende dag, zaterdag, was het plan om naar het strand te gaan. We gingen eerst naar de 711 om met Jeankarlos af te spreken want die had ook zin om mee te gaan. Vervolgens namen we de bus en metro richting het noorden van Taipei waar een mooi strand was. Het water was heerlijk en buiten was het warm weer, maar niet te warm. Voor mij een goede combinatie dus! Op het strand hadden we wodka meegenomen dat het nog wat interessanter maakte. Dit was achteraf niet een van onze beste ideeen aangezien dit niet bij iedereen even goed viel, maar verder hebben we ons prima vermaakt. Hierna gingen we nog even wat drinken bij de bar aan het strand en vervolgens weer richting Taipei. We gingen hier eten bij een Amerikaans restaurant, behoorlijk wat duurder dan dat ik gewend was (als is het voor Nederlandse begrippen nog steeds behoorlijk goedkoop), maar wel heel goed eten! Na het eten gingen we nog even de plek bij de 711 om nog wat te drinken en sloten we de avond af met “friedrice” op de nightmarket.

Ik en Alice waren beide behoorlijk moe dus we besloten zondag uit te slapen. Rond 12 uur gingen we naar een park toe om daar een goede lunch te halen. Bij dit park waren verschillende eetkraampjes met eten uit verschillende culturen. Ik begon eerst met rijst en kip met iets van currysaus, erg goed, maar ik had nog steeds honger. We besloten hierna iets van rijst met vlees te halen bij een Thais kraampje. Voor dit soort dingen laat ik Alice altijd het woord doen aangezien haar chinees wat beter is dan dat van mij. Ze vroeg bij dit kraampje om de variant dat niet zo pittig was. Het eten was alsnog behoorlijk pittig dus ik denk dat hier iets mis bij was gegaan. Als dit niet het geval was moest de pittige variant echt niet te doen zijn. Ondanks dit smaakte het alsnog behoorlijk goed! Hierna gingen we wat rondlopen in het gebied en kijken bij wat winkeltjes en dingen. Verderop was er een muziekgroep bezig dat bestond uit verschillende soorten percussie. Opvallend was dat hier een stuk of 10 kleine meisjes speelden op een xylofoon en het klonk behoorlijk goed! Hierna gingen we verder lopen richten een museum van Taiwanese kunst. Hier mochten we gratis in dus dat kwam mooi uit. Het was leuk om dit te zien, een totaal andere stijl dan dat in europa is en dat kan ik wel waarderen. Alice herkende sommige plekken, evenenmenten en tradities hierop dus die was er ook behoorlijk enthousiast over. Later in de middag was het voor mij tijd om naar huis te gaan. Het voordeel was dat er een bus rijdt tussen Taipei en Puli, heel eenvoudig reizen dus!

Na iets van 3 uur reizen was ik weer terug op de campus. Deze week heb ik voor zover voornamelijk aan de studie gezeten, dit moet namelijk ook weer gaan gebeuren. Als ik de weekenden vrij wil houden moet ik zoveel mogelijk tijdens de werkdagen afronden. Deze week is het helemaal belangrijk want komend weekend heb ik een lang weekend, er namelijk iets van een moon festival. Van wat ik hoorde is er overal barbecue, klinkt goed dus. Aangezien het een lang weekend is willen we hier gebruik van maken en wat verder het land in gaan. Dit keer gaan we naar het zuiden naar de plaats Kaohsiung!

1. Ria Berkhout-Rieken:
    22 september 2015
    Ja Len, dat was wel even slikken voor mij en zo snel, maar je weet ik gun je alle plezier en geluk. Weer een heel leuk/interessant stuk, dank! Xx Mams
  2. Jacqueline:
    22 september 2015
    Hej Lennard, leuk weer om zo veel te lezen, je maakt aardig wat mee. Volgens mij heb je niet veel tijd om Nederland te missen.
    Ga zo door daar!
  3. Simone:
    Hey Len,
    Super leuk om je verhalen te lezen! Ik ben echt trots op hoe je het allemaal doet daar broertje. Veel plezier met alle mooie avonturen van komende week!
    Veel liefs, Si
  4. Rina:
    23 september 2015
    Len wat geweldig zoals wij mogen mee genieten van jou leven daar!En , 't kan gewoon niet beter ,alles loopt gesmeerd !
    Lieve groet ,oma Rien
  5. Leanne:
    23 september 2015
    Zooooooohhooooooo broertje! Dat heb je snel geregeld! Moest je niet eerst de boel verkennen daar? :P Nee hoor, hartstikke leuk, en ook goed voor de integratie :)