Filipijnen

1 mei 2016 - Cebu, Filipijnen

Filipijnen

Eind april ben ik samen met Alice een weekje in de Filipijnen geweest. We hadden een goedkoop vliegticket, hadden beiden tijd en geld hiervoor dus waarom niet! Dit was voor mij weer een unieke reis en ik heb het hier ook goed naar mijn zin gehad. De reis zag er zo uit:

• dag 1: cebu naar lapulapu
  • dag 2: lapulapu naar bohol
  • dag 3, 4 alona beach
  • dag 5 bohol naar cebu
  • dag 6 cebu naar moalboal
  • dag 7 moalboal naar cebu

De plaatsen

Cebu is een grote stad in de Filipijnen. Dit is ook de plaats waar het vliegveld is. Cebu vind ik zelf geen mooie stad om te zien, er is veel armoede (daklozen, bedelaars en krotten). Ook is het duidelijk dat hier veel criminaliteit is omdat er in bijna elke winkel gewapende beveiliging aanwezig is. Bij een klein restaurantje blijkt dit al nodig te zijn.

Lapu Lapu is een stad op een eiland ten oosten van Cebu. In deze stad is een mix tussen luxe beachresorts en complete armoede. Als je het beachresort uitloopt zie je al snel veel krotwoningen en veel mensen die op straat leven.

Bohol is een groot eiland dat ten oosten van Cebu en Lapu Lapu ligt. Het is ongeveer 3 uur varen met de boot vanaf Cebu. In Bohol ben ik eigenlijk alleen geweest bij de haven en bij de toeristenplaats genaamd Alona beach. Dit is een plek met heel veel beachresorts, restauranten en barren. Het is een beetje geisoleerd van de rest van de filipijnen, de locale mensen die hier aanwezig zijn lijken ook allemaal te werken op de plaats.

Moalboal is een plaats op het zelfde eiland in Cebu. Het is net als Alona beach een beetje afgelegen van de rest van de inwoners van de filipijnen. Het is ook redelijke vergelijkbaar met Alona beach, veel resorts, restaurenten en barren. Het was alleen wat minder uitgebreid en had geen strand. Het bleek dat dit wel een populaire plek was voor duikers.

Vervoer in de filipijnen

Het verkeer in de Filipijnen is erg gevaarlijk, er lijken hier geen verkeersregels te zijn. Hier zelf doorheen rijden leek mij geen goed idee, er moest dus gebruik gemaakt worden van ander vervoer.

De populairste keuze voor ons was de tricycle. Dit is een taxi dat bestaat uit een brommer met hiernaast een zijspan waar passagiers op kunnen zitten. Het is zeer goedkoop om dit te gebruiken (ongeveer 2 euro per half uur per persoon) en ze zijn overal te vinden bij plekken waar toeristen komen.

Als je wat luxer wilt reizen is de taxi de beste keuze. Het is ook behoorlijk goedkoop maar wel wat duurder dan de tricycle (ongeveer 3 euro per half uur per persoon).

Om naar andere eilanden te gaan moet er gebruik gemaakt worden van de boot. Er zijn hier verschillende organisaties in. De boten zelf zijn behoorlijk comfortabel. Het is ook niet heel duur, wij betaalden hiervoor ongeveer 10 euro voor 3 uur varen.

Van cebu naar moalboal besloten we het openbaar vervoer eens te proberen. Dit was een avontuurlijke rit. Tijdens de busreis stappen constant mensen aan boord van de bus om eten en drinken te verkopen. De stoeltjes in de bus zijn erg klein en de bus er vol. Het resultaat was dat ik hier niet echt inpaste. Verder was hier geen airco, wat met veel mensen in een graad of 32 niet prettig is. Op de terugweg hadden we dan ook maar een taxi genomen.

Verblijfplaatsen in de filipijnen

Ik en Alice zijn een voorstander van goedkoop reizen, we hebben de 5 sterren resorts dus overgeslagen. Voor een nacht in een fatsoenijk schoon hotel met zwembad in een toeristenspot in de Filipijnen betaal je ongeveer 12 euro per persoon per nacht, prima betaalbaar dus. Een voordeel van de Filipijnen is dat je elk resort zo in kan lopen als je er blank of Chinees genoeg uitziet. Als je hieraan voldoet kan je zonder probleem gebruik maken van de 5 sterren resort zwembaden. Misschien niet zo netjes, maar aangezien niemand last van ons had konden we ons hier niet echt schuldig over voelen. Hiermee kwamen we dan ook bij hele grote zwembaden uit met uitzicht op de oceaan.

Buiten de toeristenplaatsen zijn de hotels nog een stuk goedkoper. We hebben dit alleen in Cebu ervaren. Een aanrader kan ik het niet noemen omdat je buiten het hotel niet echt een veilig gevoel hebt op straat (misschien dat ik een beetje te verwend ben door de veiligheid van Taiwan).

Het leven en eten op de toeristenplekken

Ik en Alice zijn geen vroege vogels, meestal werden we wakker rond 10 uur. Rond 11 uur gaan we dan ontbijten. Het meest standaard Filipijnse ontbijt bestaat uit een stuk vlees, ei en rijst. Aangezien wij vaak laat gingen ontbijten konden we ook al kiezen uit de lunch. Als lunch en avondeten bestaat voornamelijk uit BBQ. In de arme delen van de Filipijnen zie je overal op straat mensen die eten BBQen en daarna verkopen. Bij de toeristenspots kan je bij de restaurentjes kiezen uit welk vlees en vis je wilt en dan wordt dit voor je klaargemaakt. Behalve dit kan je ook eten van andere landen eten (zoals spaghetti of zelf stamppot). Het drinken is voornamelijk verse vruchtensap. Dit is ook allemaal erg goedkoop en smaakt er goed. Voor een hele kokosnoot was het ongeveer euro 1,50. Ook bier en cocktails zijn prima betaalbaar.

Op het strand lopen mensen rond die massages aanbieden (tegen betaling). Ik heb dit niet gedaan maar het schijnt goed en goedkoop te zijn. Ook zijn er mensen die een dagtour aanbieden met de boot. Alice had dit de vorige keer gedaan en ze zei dat het niet het geld waar was, op veel toeristenplekken proberen mensen toch zoveel mogelijk geld van je af te nemen. Wij hebben veel tijd besteed aan op het strand liggen of op een terras zitten aan het strand, zwemmen in de oceaan, zwembad en verder eten en drinken. Een erg relaxte vakantie dus!

Minder goede dingen

Waar ik het meeste moeite mee had was het zien van het sekstoerisme in de Filipijnen. Je hebt heel veel oude dikke mannen rondlopen met meisjes die heel jong zijn (bij sommige kan ik mij niet voorstellen dat ze over de 18 zijn). Dit leek een soort geaccepteerd te zijn, niemand deed er in ieder geval iets tegen. Als we op een plek waren waar veel sekstoeristen waren sloegen we dit meestal maar even over. Het was echt heel sneu om te zien.

Omdat de Filipijnen een arm land is en hier veel rijke toeristen zijn, is het natuurlijk te verwachten dat ze hier goed gebruik van willen maken. Het is vrij logisch dat dit gebeurd, maar soms ook wel vermoeiend. Elke keer als je vervoer neemt roepen ze eerst een prijs dat veel te hoog is en dan moet je gaan onderhandelen. Dit gaat bij vrijwel alles zo, ook spullen die verkocht worden. Uiteindelijk betaal je natuurlijk nog steeds de toeristenprijs, maar is relatief goedkoop. Ook bij bezienswaardigheden staan mensen klaar om je rond te leiden, maar dat is op veel plaatsen overbodig. De mensen daar zijn soms erg koppig en blijven een tijdje achter je aan lopen om je over te halen. Verder zijn de meeste wel hele vriendlijke mensen. Ze spreken vrijwel allemaal vloeiend Engels en dat maakt het reizen wel erg prettig.

Op de plekken van de locale mensen van de Filipijnen zijn veel posters te zien voor de verkiezingen. Je ziet het op elk huis, bijna elk voertuig, op bomen en er rijden veel wagens rond met luidsprekers met verkiezingsteksten. Het is duidelijk dat dit een heel groot ding is voor de filipijnen. Zelf vond ik het een beetje jammer, sommige plekken die best mooi hadden kunnen zijn waren nu vol met posters van politieke figuren.

Bezienswaardigheden

Omdat we een erg relaxte vakantie hielden hebben we niet heel veel bezienswaardigheden opgezocht. Hier toch een kort overzicht van de plekken waar we geweest zijn:

Mactan Shrine: Dit is een plek op Lapu lapu eiland met hier een groot standbeeld van Lapu lapu, de man die de spanjaarden uit het land kreeg. Om dit standbeeld zijn veel kraampjes met eten, drinken en spullen die ze verkopen. Het was een plek waar niet veel toeristen kwamen, hierdoor leek het ons een beter idee om het eten niet te proberen om diarree te voorkomen. Het leek namelijk niet altijd even hygienisch.

Hinagdanan cave: Dit is een grot onder de grond met daarin een meer. Het was leuk om dit te bezoeken en wat foto's te nemen, maar na ongeveer 10 minuten ben je er wel klaar mee. Het ziet er verder wel spectaculair uit en het is goedkoop om te bezoeken.

Kawasan Falls: Dit is een grote waterval op het eiland van Cebu. Het is aan de westkust dus we gingen hier naartoe vanuit Moalboal. Op de plek moet je eerst over een pad door de jungle heen om bij de waterval te komen. Bij de waterval kan je zwemmen om goed af te koelen. Het was goed om de natuur te zien van de Filipijnen want dit is gewoon heel erg mooi. Als je bij de toeristenplekken blijft hangen is dit wel iets dat je makkelijk mist.

Tot slot

Het was een indrukwekkende en goede vakantie. Ik moest zelf wel erg wennen aan de armoede dat te zien was, dit is iets dat ik nog niet eerder zo ervaren heb. Verder hebben we een hele relaxte week gehad. Het was niet duur, het weer zat mee (geen regen en elke dag zo'n 32 graden). Ik zou hier zeker nog een keer een paar andere eilanden willen bezoeken!

1. Ria Berkhout-Rieken:
    1 mei 2016
    Leuk Len dat je weer een stuk geschreven hebt. Het meeste hadden we van de week al gehoord en wat dan naar voren komt is toch het sekstoerisme wat je verafschuwd, de armoede die schrijnend is ,maar ook de mooie natuur die je zeker niet moet vergeten.
    Iig. weer een hele beleving. Mooi dat jullie dit mee hebben mogen maken en goed dat je ziet hoe rijk wij zijn. Xx Mams
  2. Yung Hsin Cheng:
    1 mei 2016
    Ik hou van de manier waarop je schrijft in het nieuwe blog! het werd georganiseerd en gemakkelijk te lezen! jiayou!
  3. Ria Berkhout-Rieken:
    2 mei 2016
    Ik ben het helemaal eens met Yung Hsin, heel fijne manier van schrijven dit nieuwe blog. Andere blogs waren ook leuk maar deze is minder wollig en steekt heel goed in elkaar daarom makkelijk te lezen. Ik kijk uit naar het volgende ; )
  4. Yung Hsin Cheng:
    2 mei 2016
    Ik ben het eens met Ria! het was zo georganiseerd en het was zeer vermaakt te lezen door een publiek! keep it up, ik kan niet wachten op je nieuwe blog post.
  5. Frank en Loes:
    2 mei 2016
    Leuk om weer wat van je reis te lezen. Groetjes van je familie uit Naaldwijk ;-)
  6. Leanne:
    8 mei 2016
    Wat een leventje Lenn! Jij blijft maar lekker op vakantie gaan :) Klinkt als een bizar land de Filipijnen, ik snap dat je moeite hebt met contrast van arm en rijk en de vieze oude mannen. Blegh! Dat meer bij de watervaallen ziet er wel echt heel fijn uit en die zwembaden ook. Op naar je volgende avontuur.