Terug in Taiwan

22 oktober 2017 - Tainan, Taiwan

De tijd gaat snel, ik zit er alweer meer dan twee maanden. Ik moet toegeven dat ik behoorlijk lui ben in schrijven, maar ik ga er het beste van maken!

ik-alicemeer

Meer in de bergen in Taiwan

Aankomst en opbouwen van een tijdelijk, Taiwanees leven:

De eerste week heb ik samen met Alice doorgebracht bij haar ouders. Hier konden we rustig weer aan de nieuwe tijdzone en het warme klimaat van Taiwan wennen. Ook gingen we in alvast opzoek naar een woning in de plaats waar we nu wonen, Tainan.

ik-mao

Al goede vrienden met de kat van de ouders van Alice

tempel-ver

Een van de 1613 tempels in Tainan

Tainan is de oude hoofdstad van Taiwan. Het ligt in het zuiden van het eiland aan de westkust. De stad staat bekend om de traditie en cultuur dat behouden is van Taiwan. Een leuke eigenschap van de stad is dat je overal een soort verborgen kleine straatjes hebt met hierin winkels en restaurantjes. Omdat hier zoveel van zijn kan je voor een lange tijd nieuwe dingen blijven proberen. De stad zelf is verder chaotisch. In Taipei heb je de metro, in Taichung heb je de bus, maar in Tainan heb je vrijwel geen openbaar vervoer. Dit betekend dat iedereen op de scooter rondrijdt. Dit zorgt voor wat lawaai buiten, maar aangezien ik zelf ook vaak een van de rondrijdende scooters ben heb ik er niet zoveel last van.

Een woning vinden in Tainan is niet moeilijk. We konden uit heel veel kamers kiezen en we gingen daarvoor kijken wat we konden krijgen voor een kleine prijs. Na 5 woningen bezocht te hebben zijn we voor een gegaan voor een woning in het van het historische centrum van Tainan, 5 minuten lopen van waar de VOC een paar 100 jaar geleden een fort gebouwd hadden toen ze Taiwan lastig gingen vallen. Ook zitten er in deze buurt veel kleine goedkope restaurantjes met traditioneel Taiwanees eten.

taiwan-eten

Typisch Taiwanees eten

Na een week ging ik een korte rondreis maken met Joey (een vriend uit Nederland die ook in Taiwan was). We hebben een scootertrip door de bergen gemaakt en ook een van de hoge bergen beklommen. Nu was dit geen hele grote uitdaging, ik kon namelijk al 3km hoog rijden om de berg van 3,5 kilometer te beklimmen. Toch was dit wel een goede test om te zien hoe mijn lichaam reageert op deze hoogte en dat ging verrassend goed, kan ik mooi in de toekomst een berg proberen met wat meer uitdaging! Verder heb ik ook nog een stop gemaakt in Puli, de stad waar ik twee jaar geleden woonde. Het was grappig om te zien dat vrijwel iedereen in de restaurantjes daar mij nog herkende en verbaast was dat ik er weer was.

taizhong-meetup

Vrienden uit Nederland in Taiwan

hehuanshan-uitzicht

Naar de top van hehuanshan

hehuanshantop

Op de top van de berg

Leven in Tainan

Na een woning en vervoer gevonden te hebben in Taiwan kon het 'normale' leven weer beginnen. Voor mij is dat chinees leren, voor Alice is dit werken. Alice had al snel werk gevonden in een design hotel waarbij ze het nog steeds goed naar haar zin heeft (https://jj-w.hotel.com.tw/eng/). Ik moest aan het begin nog even wachten tot ik met mijn Chinees kon beginnen, ik ging mij alvast wel voorbereiden op de klassen zodat ik een niveau hoger kon beginnen. Dit is gelukt, alleen heb ik een ding onderschat: de focus ligt op het schrijven. Dit is iets dat ik nauwelijk geoefend had, alleen lezen, spreken en luisteren. Dat was in de eerste weken hard doorwerken om op niveau te komen, maar nu zit ik weer een beetje op hetzelfde niveau als mijn klasgenoten.

De klas zelf is verder goed. Mijn chinees gaat behoorlijk hard vooruit (vind ik zelf, Alice is het daar niet helemaal mee eens maar zij heeft volgens mij erg hoge verwachtingen van mijn taalkunsten) en het is ook redelijk fanantiek met 16 uur klas per week en ook ongeveer 16 uur zelfstudie. Verder ben ik samen met een meisje uit tsjechie de enige niet aziaat van de klas, dat was een beetje een verrassing. Er zitten veel Japanners en Koreanen bij mij in de klas. Ik denk dat vrijwel alle niet aziaten kiezen om het in Taipei te studeren.

Omdat Taiwanees eten vaak veel is en niet altijd zo gezond, is het belangrijk om een beetje fit te blijven. Ik zit samen met Alice bij een sportschool, anytime fitness. Opzoek gaan naar een sportschool in Taiwan was nog een beetje een aparte ervaring omdat je moet onderhandelen over de prijzen. Hoe beter je bent in onderhandelen, hoe goedkoper je het kan krijgen. We waren eerst bijvoorbeeld bij een geweest waarbij we ongeveer 6x korting hebben gekregen. Ik vond dit een beetje apart en we gingen maar opzoek naar een die wat meer duidelijkheid had over de prijs.

buurt-muurschildering

Er zijn een hoop muurschilderingen in onze buurt zoals deze

Verder

Behalve het standaard leven reizen we nog steeds een beetje rond wanneer dit kan, zo zijn we bijvoorbeeld met mijn verjaardag naar een koraaleiland (xiaoliuqiu, 小琉球) geweest aan de westkust van Taiwan. Een erg mooi eiland waarbij je het oude koraal dat uit het water gekomen is op de rotsen kan zien en ook een mooie plek om te snorkelen. Tijdens het snorkelen hier hebben we ook een paar grote schildpadden gezien (en hier staat het eiland ook bekend om). Eind november ga ik een paar dagen naar Ho chi minh city in Vietnam omdat het en heel goedkoop is en het een eenvoudige manier is om mijn visum te verlengen (bespaard een hoop moeite in alle documenten bij elkaar te verzamelen). In December nemen de ouders van Alice mij mee naar Osaka in Japan als cadeau, erg leuk dus! Verder ben ik nu nog opzoek naar een baantje dat ik kan doen. Ik kan sowieso Engels les gaan geven, maar het zou leuk zijn als ik iets kan vinden in de ICT.

taizhong-zonsondergang

liuqiurots

Een rots bij Xiaoliuqiu

schildpad

Schildpad die we met snorkelen gezien hebben

buddhist-temple3

Voor de deur van een boeddhistentempel

modvolcano-2

Moddervulkaan net buiten Tainan

Meer foto's staan in het album van oktober 2017

1. Frank en Loes:
    22 oktober 2017
    Weer leuk om te lezen Lennard, succes met het vinden van een baantje en doe Alice de groetjes..
    Groet Loes x
  2. Corina Vissenberg (Copper):
    22 oktober 2017
    Wat leuk Lennard om je verhaal en avontuur te lezen. Super knap van je om Chinees te leren. Ik hoop dat je nog veel mag meemaken daar in het mooie Taiwan. (dit baseer ik puur op je mooie foto's).
    Groetjes Corina
  3. Leanne:
    He Lenn,

Leuk dat je weer een blog gaat bijhouden! Volgens mij hebben jullie het prima voor elkaar daar!

X
  4. Jacqueline:
    22 oktober 2017
    Hoi Lennard en Alice, leuk om jullie te volgen.
    Veel plezier samen!
  5. Plonia Wenneker:
    22 oktober 2017
    Leuk om jouw reisverslag te lezen en leuke foto,s! Veel succes met jouw cursus chinees en veel plezier in vietnam!
  6. Carla Boers:
    22 oktober 2017
    Super Lennard! Maak er wat moois van. Groetjes aan Alice.
  7. Els:
    22 oktober 2017
    Leuk om weer je verhalen te lezen! Veel goeds en groetjes ook voor Alice
  8. Ria Berkhout-Rieken:
    23 oktober 2017
    Fijn dat je weer de moeite hebt genomen om een blog voor ons te schrijven. Ondanks dat we je regelmatig "spreken" staan er dingen in die we nog niet wisten of foto's die we nog niet gezien hebben. Ik ben supertrots dat jullie het zo leuk voor elkaar hebben. Nu nog even de gemeente Delft overtuigen dat je in juli weer terug bent. Dikke X voor jullie beide.
  9. Rina:
    23 oktober 2017
    Hoi Lennard weer geweldig genoten van je verslag .
    Ik kijk uit naar de volgende .
    Lieve groet ook voor Alice oma Rien
  10. Marieke de Moel:
    23 oktober 2017
    Super Lennard! Leuk om te lezen hoe je daar leeft, veel plezier!