Lennard in Taiwan week 5: Nationale feestdag en verjaardag in Taipei

15 oktober 2015 - Puli, Taiwan

Zoals beloofd zou ik deze week wat meer schrijven over mijn dagelijks leven in Puli, dat lijkt mij dus mooi om mee te beginnen.

In de ochtend word ik meestal rond 8 of 9 uur wakker, afhankelijk of ik college heb. Het eerste dat ik doe na opstaan is douchen. Nu ben ik wel vrijwel de enige die dit doet ik de ochtend, aangezien bijna alle Taiwanezen in de avond douchen. Na het douchen is het tijd voor ontbijt, dat voor mij meestal uit noodles en brood bestaat. Nu eet ik meestal wit brood bij mijn ontbijt, maar ik heb van de week bruin brood gevonden bij de carrefour. Hier moet ik dus wat vaker naartoe gaan. Tijdens het ontbijt haal ik meestal een gekoelde groene thee uit de drinkautomaat in de dorm, iets dat in Taiwan veel gedronken wordt. Aangezien ik meestal geen behoefte heb aan zoetigheid is dit een prima drankje voor mij voor in de ochtend. Tijdens het ontbijten kijk ik meestal een eenvoudige serie op mijn laptop en daarna is het tijd om naar het gebouw te gaan waar mijn college gegeven wordt.

Alles op de campus doe ik lopend want dit is meestal prima te doen. Daarnaast heb ik ook weinig keuze aangezien ik geen fiets of scooter hier heb. Het is ongeveer 15 minuten lopen naar de gebouwen waar mijn colleges plaatsvinden. Halverwege deze wandeling kom ik de plek tegen met een 7/11. Meestal haal ik hier een grote fles water aangezien ik per dag bijna 3 liter water drink (al wordt het nu wel wat minder omdat het af begint te koelen). Daarna loop ik verder om vervolgens de collegezaal in te gaan en daar een goede plek te zoeken. Dit doe ik meestal vooraan, aangezien mijn concentratie daar beter is (geen mensen voor je die je af kunnen leiden bijvoorbeeld). Een college duurt meestal ongeveer 3 uur, met 10 minuten pauze na elk uur.

Na het college is het lunchtijd. Dit doe ik tegenwoordig eigenlijk altijd in het restaurant met het buffet. Aangezien veel studenten tegelijk klaar zijn is het meestal behoorlijk druk in het restaurant. Dit is voor mij geen probleem, meestal heb ik tijd zat en gaat alles alsnog erg vlot. Meestal haal ik een vol boord met eten met daarnaast nog een kom rijst voor ongeveer 80 Taiwanese dollars (ongeveer 2,50 euro). Afhankelijk van waar ik zin in heb ga ik of aan een tafel zitten met mensen, maar soms ook alleen. Vaak als ik alleen zit komen er mensen bij mij aanschuiven aangezien ze mij nog steeds interessant vinden en gaan dan vragen stellen wat ik hier doe en waar ik vandaan kom en alles. Vind ik helemaal prima, soms ontmoet ik zo weer leuke mensen! Soms spreek ik ook met mensen af om daarmee te gaan eten, het is eigenlijk maar net waar ik zin in heb.

In de middag heb ik meestal geen college, dus dan ga ik voor mijzelf werken. Meestal begin ik met het leren van Chinees aangezien dit heel wat tijd nodig heeft om te beheersen. Als ik dit zat ben ga ik andere dingen doen (zoals een lap tekst schrijven voor mijn blog of andere dingen studeren). Tijdens de weekdagen probeer ik zoveel mogelijk te doen aangezien ik in het weekend meestal niet veel kan doen aangezien ik dan de toerist aan het uithangen ben. Dit doe ik meestal vanaf donderdag middag of vrijdag ochtend, aangezien mijn laatste college op donderdag ochtend is. Rond 6 uur heb ik meestal weer aardig honger dus dan is het tijd om eten te halen. Het is rond die tijd meestal wat rustiger in het restaurant. Ook kan je diverse maaltijden bestellen, maar dit is voor mij nog wel een opgave aangezien alles in het chinees is en iedereen daar alleen maar chinees spreekt. Soms doe ik dit nog wel eens als ik samen met een Taiwanees eet, die dingen voor mij kan vertalen.

In de avond ga ik meestal het begin van de avond nog wat doen aan de studie. Rond 8 uur ga ik meestal sporten. Meestal doe ik dit in vorm van de sportschool of hardlopen. Dit doe ik dan een uur tot anderhalf uur. Als ik klaar ben met sporten ga ik kort douchen aangezien het nog erg warm is buiten en de sportschool om een voor mij onbekende reden een van de weinige plekken hier is dat geen airco heeft. Het einde van de avond ga ik meestal wat relaxen en rond 12 uur slapen.

Dit is dan mijn meest standaard dag, maar meestal komen er gelukkig nog wel zat onverwachte dingen tussendoor, anders zou mijn leven hier wel erg suf worden. Ik zal verder nog wat nieuwe foto's plaatsen met hoe het campus, mijn dorm en sommige faciliteiten eruit zien.

Afgelopen weekend heb ik alweer een weekend Taipei gedaan. Aangezien het nationale feestdag was leek mij de hoofdstad de beste plek om dit door te brengen plus dat het gemakkelijk is aangezien Alice hier ook leeft. Behalve dat zijn er ook nog zat plaatsen in de stad waar ik nog niet geweest ben, het is enorm groot namelijk. Ik vertrok donderdag middag weer met de bus en kwam ik daar eind van de middag aan. Als eerst ging ik meer weer mijn spullen dumpen in het appartement van Alice en vervolgens gingen we met de metro naar Zhongyen Creative Park. Dit is een oude fabriek waar nu kunstenaars zitten om daar hun dingen te doen. Hierbij was een gebouw met daarin verschillende winkels met voornamelijk kunstzinnige dingen maar ook restaurantjes. Aangezien het al avond was gingen we bij een van deze restaurantjes eten en heb ik hier noodles besteld. Aangezien dit een plek was met allemaal verschillende soorten speciale thee besloot ik hier een oolongthee te proberen. Dit is een Chinese thee met een beetje een citroensmaak, smaakte prima. Na het eten gingen we wat rondlopen en vonden we een donut winkel waar Alice een donut wou gaan halen. Ik ben geen groot liefhebber van donuts, dus ik had hier verder niks genomen. Ze had hier een donut besteld in de vorm van een soort voodoo poppetje. Zag er grappig uit, maar ze zei dat het niet zo best smaakte. Wat wel grappig was dat Alice een schilderij daarin herkende dat een bekende van haar gemaakt had. Hierna was het weer tijd om naar het appartement te gaan en hier gingen we een film kijken (een voor mij vreemde, Japanse animatiefilm dat verder wel goed vermaak was).

Vrijdag was het plan om naar een plek te gaan dat buiten Taipei ligt, in de plaats Keelung city. Deze plaats heet “Jiufen old street”. De reden van de film van gisteren is dat de regisseur hiervan inspiratie op had gedaan uit deze plaats en daar dan ook veel dingen van te herkennen zijn. Ook trekt deze plek veel Japanse toeristen en is hiermee dan ook een behoorlijke toeristenplaats. Het was een behoorlijk eind reizen, we gingen dit doen in combinatie van metro, trein en bus. Het weer was behoorlijk slecht dus dat was jammer, maar we hadden gelukkig een paraplu bij ons. Helaas regende het zo hard dat de paraplu niet genoeg was dus we kochten een poncho. Aangezien het nog steeds behoorlijk warm was buiten werd het hiermee niet onaangenaam. Na dit gekocht te hebben gingen we de straat in en dit was weer een behoorlijk unieke plek. Aangezien dit wat lastig te beschrijven is raad ik aan om bij de foto's te kijken als je hier interesse in hebt. De straat zelf was behoorlijk druk, vol met toeristen. Na hier wat rondgelopen te hebben en gekeken te hebben in verschillende winkels besloten we wat te gaan drinken in een winkel met mooi uitzicht over de kust. De straat waar we waren bevond zich namelijk op een berg bij de kust, wat het uitzicht erg mooi maakte. Na hier wat gedronken te hebben was het weer wat droger buiten en gingen we weer wat rondlopen. Op dit punt hadden we erg mooi uitzicht en hier hebben we wat goede foto's gemaakt. Een stuk verder zagen we hoger op de berg een opvallend gebouw dat er wel leuk uit zag, we gingen er dus maar kijken. Dit bleek een restaurant/bar te zijn waar we wat gingen eten en drinken. Hierna gingen we weer terug naar Taipei, maar dit keer met alleen de bus. Er stond een lange rij voor de bus en ik denk dat we hier bijna een uur moesten wachten. Tijdens het wachten ging Alice Nederlands oefenen op haar telefoon. Ik heb het al uitgelegd dat dit een vrij nutteloze taal is om te leren, maar ze wilt dit toch doen. Voor mij goed vermaak aangezien een Aziatisch/Nederlandse uitspraak erg grappig klinkt.

Zaterdag was het mijn verjaardag en nationale feestdag voor Taiwan, dubbel feest dus! Behalve dat heb ik het wel vrij eenvoudig gehouden deze dag en dat vond ik eigenlijk wel helemaal prima. We begonnen de dag met het gaan naar een plek genaamd Huashan creative park. Dit was net als Zhongyen ook een kunstplaats. Hier waren verschillende stands waar mensen spullen verkochten en waren er buiten optredens van muzikanten en andere artiesten. Hierna besloten we naar een plek te gaan waar een soort kabelbaan de berg op ging. Het is wat vergelijkbaar met een cabine lift op wintersport. Toen we daar aankwamen was er alleen een probleem, er was een gigantische rij. Na bij de balie gehoord te hebben dat deze rij ongeveer een uur duurt besloten we maar op een dag terug te komen als het wat rustiger is. Vlakbij deze plek was een plek waarbij ze fietsen verhuren en dat leek ons wel een goede vervanger. Deze fietsen worden onbemand verhuurd en zijn op veel plekken in Taipei te vinden. Je kan een fiets huren met behulp van je mobiele telefoon en een easycard (een kaart dat veel gebruikt wordt in Taiwan waar je geld op kan zetten en mee kan betalen met het voor een scanner te houden). We besloten te gaan fietsen naar een meer genaamd Bitan, dat een hele mooie plek schijnt te zijn. Het fietsen door Taipei was niet eenvoudig, ze hebben geen fietspaden en het fietsen over de straat is te gevaarlijk. De oplossing is om dan over de stoep te gaan fietsen. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat ik aan de kant moest voor andere mensen die dit deden, maar dit keer mocht ik het zelf ervaren. Het is een beetje vergelijkbaar met fietsen door een rustige winkelstraat. Je kon redelijk het tempo erin houden, maar moest continue mensen en dingen ontwijken en vooral goed opletten dat niemand onverwacht de stoep op rent. Het fietsen schoot zo niet echt op, maar dat was ook weer een ervaring. Na misschien een uurtje fietsen kwamen we aan bij onze bestemming, Bitan!

Bitan is een plek vergelijkbaar met Tamsui (waar we 2 weken geweest waren, met de Spaanse gebouwen en restaurantjes aan het water). Bitan was overigens wat ruimer opgezet en er waren hier weinig winkels. Wel waren er veel waterfietsen en restaurantjes. We besloten hier wat te gaan eten bij een plek met eten uit Maleisië. Het was wat pittig eten, maar dat kan ik wel aardig hebben. Na het eten liepen we nog wat rond door de plaats en besloten we terug te gaan naar het appartement. Voordat we hier aankwamen hadden we alweer honger en besloten we naar een “hotpot” restaurant te gaan. Een hotpot in taiwan is zoals de naam eigenlijk als zeg een soort van pot, dat van onderaf verhit wordt met daarin soep. In dit water zit je eten, afhankelijk van het type hotpot dat je besteld hebt. Ik ging voor de vis variant met noodles. Om dit te eten moet je het eten met behulp van stokjes en een lepel uit het water halen, dit in een schaaltje doen en kan je dit eten met verschillende soorten sauzen.

Zondag waren we van plan om een berg te gaan beklimmen, genaamd Yunmingshan. Het nadeel was, het weer was erg slecht. Toch besloten we ervoor te gaan aangezien het toch niet zo ver weg was. Toen we daar aankwam was het nog steeds behoorlijk hard aan het regenen en vanaf dat punt besloten we wat te drinken bij de Starbucks naast de busstop in de hoop dat het wat beter zou worden. Dit gebeurde helaas niet en hebben we een groot deel van de middag in de Starbucks rondgebracht. Ik vond het eigenlijk ook wel eens lekker om een middag niet zoveel te doen, dus het was wel prima zo. Later in de middag namen we de bus terug. In de bus kreeg Alice een uitnodiging voor een verjaardagsfeest van een vriend van haar. Ze mocht mij meenemen dus waar gingen we naartoe. Het feestje werd gegeven in een restaurant, in een kamer dat hiervoor te huren is. Hier zaten veel Taiwanese mensen waarvan de meeste geen Engels konden. De mensen die Engels konden gingen mij eigenlijk meer interviewen dan dat we een daadwerkelijk gesprek hadden. Het was hiermee dan ook wat ongemakkelijk. Verder wel prima gegeten hier en daarna gingen we terug naar het appartement omdat het tijd was om met mijn ouders te gaan skypen.

Maandag was eigenlijk mijn plan om al terug te zijn in Puli, maar vanwege de nationale feestdag waren er veel reizigers en waren alle bussen vol. Hiermee was ik gedwongen om nog een nacht in Taipei door te brengen. Op zich geen straf, maar hierdoor moest ik helaas wel mijn college missen dat ik maandag ochtend heb. Ter compensatie besloot ik met Alice mee te gaan naar haar universiteit om te ervaren hoe het daar gaat. Het was een klas over fotografie, waarbij de klasgenoten lieten zie hoe hun appartement eruit zag. Veel appartementen waren vergelijkbaar dus ik raakte behoorlijk verveeld. Alice vond het ook wat saai dus nadat zij aan de beurt was geweest besloten we weg te gaan. Misschien niet zo beleeft, maar niemand leek er iets om te geven. Hier hadden we nog even wat gegeten en daarna was het voor mij tijd om terug te gaan naar Puli.

1. Jacqueline:
    18 oktober 2015
    hoi Lennard, nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Leuk om weer gelezen te hebben